img

Jak kupować rower?

Kupujesz rower po raz pierwszy samodzielnie? Nie jesteś pewien, na co zwrócić uwagę, a na jakie kwestie można przymknąć oko? Stworzyliśmy specjalnie dla Ciebie mały poradnik o tym, jak kupować rower.
Na początku powinieneś rozeznać się w typach rowerów. Dzielimy je na:

1. rowery miejskie: przeznaczone do jazdy po asfalcie, bez amortyzacji, niezbyt grubych oponach, właściciele często wyposażają je w bagażniki, kosze na zakupy albo siodełka dla dzieci. Do rowerów miejskich zaliczają się „składaki”, które na pewno kojarzysz z dzieciństwa!
2. rowery górskie: przeznaczone do jazdy terenowej, dobrze amortyzowane z przodu i z tyłu, o mniejszych kołach (ale grubszych oponach), mniejszej ramie (często też lżejszej) i agresywnym bieżniku.
3. rowery szosowe: dla miłośników szybkiej jazdy i lekkości, nadają się głównie na przejażdżki dobrymi nawierzchniami.
4. rowery crossowe: czyli model pomiędzy górskim a miejskim, jeśli zależy Ci na czymś bardziej uniwersalnym. Jakie są plusy modeli crossowych? Jest ich największy wybór na rynku, a poza tym najłatwiej je trochę „poprzerabiać” i dostosować i do celów turystycznych (zamontować bagażnik), i do większych wypraw (zmienić im opony na terenowe).

Jeśli wiesz już, jaki rower jest Ci potrzebny, pora przejść do szczegółów!
Zazwyczaj większość rowerów ma większe koła (26 i 28 cali), a taka informacja przyda się, kiedy będziesz potrzebował wymienić opony, dętki czy np. całe koło. Jedynie rowery do jazdy typowo terenowej posiadają mniejsze koła. Rama – tutaj wszystko zależy od indywidualnych potrzeb, rama ma bowiem ogromne znaczenie, jeśli chodzi o komfort jazdy. Najlepszym rozwiązaniem jest wypróbowanie rowerów, sam wyczujesz, który model jest najwygodniejszy. Co w takim razie z amortyzacją? Lepiej ją mieć, czy nie? Generalnie, lepiej ją mieć, chociaż to nie jest najważniejsze wyposażenie roweru. Znowu chodzi o komfort jazdy, jeśli wiesz, że będziesz jeździć tylko po szosach, to nie musisz koniecznie zwracać uwagi, czy wybrany rower ma amortyzację. Ale biorąc przymierzając się do intensywniejszej jazdy, kwestia amortyzacji powinna zainteresować Cię w większym stopniu.

Następnie przerzutki i hamulce. Kupując rower prosto z salonu raczej powinniśmy mieć pewność, że hamulce i przerzutki działają. Ponieważ to powinno być główne kryterium – nie oszukujmy się, większość ludzi nie potrzebuje nie wiadomo jak zaawansowanych mechanizmów, żeby cieszyć się z jazdy. Rolą hamulca jest zatrzymanie koła w każdej nawierzchni, a przerzutka ma dostosowywać intensywność jazdy do naszej kondycji. Nie dajcie się nabrać ani na ładny wygląd, ani zawrotną cenę – dla początkujących rowerzystów, rowery w półce cenowej 500-700 złotych wystarczą! Dlatego nie szukajcie „wypasionych” rowerów z błotnikami, bagażnikami, odblaskami itd. – to dokupicie sobie sami, jeśli będziecie tego potrzebować!

Zobacz również