img

Jak zmienić dętkę?

Na pewno nie raz zdarzyło Ci się złapać gumę podczas rowerowej przejażdżki albo może niemiły sąsiad próbował przebić Twoją oponę? Nawet jeśli do tej pory nie miałaś takiego doświadczenia, lepiej dmuchać na zimne. Dzisiaj zaprezentujemy poradnik wymieniania dętki rowerowej.


Jak w najprostszy sposób zmienić dętkę?
Oczywiście, zawsze możesz oddać rower do serwisu, ale po pierwsze to strata pieniędzy, a po drugie – czasu. Poza tym zawsze najlepiej liczyć na siebie i uczyć się nowych umiejętności!
Od czego zacząć? Istnieje opcja, że zamiast całej dętki możesz spróbować naprawić dziurawy egzemplarz za pomocą łatki. W takim wypadku najlepiej zlokalizować dziurę mocząc dętkę w wiadrze z wodą (na pewno zauważysz bąbelki, tam trzeba kleić). Jednak czasem taka naprawa może pochłonąć więcej czasu, niż jest tego warta, a łatka może okazać się rozwiązaniem na krótki okres.
Dlatego lepiej (i łatwiej) jest wymienić całą dętkę.
1. Najpierw rozepnij hamulec, aby zdjąć koło. Jeśli masz hamulce tarczowe, nie jest to konieczne.
2. Wymieniając dętkę w tylnym kole dla ułatwienia zrzuć łańcuch rowerowy na najdalszą rogatkę. Stań również za rowerem, zwolnij zacisk dźwigni mocującej koło do roweru, odciągnij tylną przerzutkę do tyłu, a w tym samym czasie wysuń koło do przodu.
3. Teraz będziesz potrzebowała łyżki do opon. Podważ nią krawędź opony i powoli zsuń ją z koła, nawet z jednej strony. Ważne, by mieć dobry dostęp do dętki. Taką operację możesz również wykonać zwykłym śrubokrętem, ale będziesz musiała przy tym bardziej uważać, by nie uszkodzić obręczy. Wyciągnij dętkę.
4. Załóż nową dętkę, potem oponę, a na końcu napompuj dętkę.
5. Jeśli zakładasz łatkę, po zlokalizowaniu dziury przetrzyj to miejsce papierem ściernym, a następnie posmaruj je klejem. Poczekaj kilkanaście sekund i naklej na dziurę specjalny papier, po czym dociskaj kilka minut. Załóż oponę, napompuj dętkę i ciesz się dalszą jazdą!


Istnieje również opcja dla leniwych lub niemających czasu na bawienie się w rowerowego serwisanta. Mowa tu o coraz bardziej popularnych oponach bezdętkowych – ich wadą jest jednak to, że muszą być zamontowane na specjalnie przygotowanych do tego obręczach. Zaletą – większa odporność na przebicia. Takiej opony nie napompujesz również zwykłą pompką ręczną, potrzebujesz do tego większego ciśnienia. Również wymiana tego typu opony wymaga innej techniki – dlatego jednak warto zaznajomić się z umiejętnością wymieniania dętki!

Zobacz również